23 juli 2015

Om tekno-magi och lycka

För några dagar sedan hamnade jag i ett tillstånd av lätt mani. Motstridiga känslor, stora kreativa impulser som jag inte kunde rikta och stress över tusen detaljer som måste klaffa - fick mitt solar plexus att spinna på överfart och huvudet att bygga legobitsplaner som sen demolerades en efter en lika fort som de var på plats. 35 gradig värme kokade min hjärna, och fick stringent fokus att kännas ännu mer avlägset, samtidigt som mina kläder klistrade sig mot kroppen. Så jag gjorde det enda raka: städade, rensade, tränade och lyssnade på gamla musikfavoriter från andra årtionden i någon sorts frenesi under det att svetten lackade. För att förhöja detta oorganiserade och osnygga tillstånd lät jag musikvideos från 80 och 90-tal rulla på Youtube. Mitt i Guns and Rose's 'You Could Be Mine', slocknar dock datorn. Jag stannar av och stirrar på den svarta skärmen och hinner under en microsekund tänka: "Om det dyker upp en person på datorskärmen nu och börjar prata med mig så vet jag att nio månaders relativ isolering i ett Trädhus i Virginia Amazonia har gjort mig galen på riktigt."

Då dyker en person upp på skärmen, en vacker indiska i röd sari som på charmig, bruten engelska säger:
"Let's talk about happiness (Låt oss tala om lycka)". Sen säger hon med ett leende: "Happiness is like talking to an Eskimo ... (Lycka är som att tala med en Eskimå...)" Efter det flimrar skärmen till, kvinnan försvinner och Axl Rose är tillbaka och hoppar fram över musikscenen i bandana och minimala shorts. Jag har noterat att det under det korta klippet med kvinnan i röd sari fanns en klassisk Youtubelogga för 'Ad' nere i högra hörnet. En glitch i programmet som skapar sekvenserna för musikvideos och reklamklipp med andra ord. Säger en del av min hjärna.

En annan del av min hjärna undrade vad hon egenligen ville, och varför hon dök upp mitt i min frenesi och allmänna överslag. Det tog mig en halv dag innan jag, med lite hjälp, förstod vad det tekno-magiska meddelandet var. "Låt oss prata om lycka". Vad är lycka? Vad är lycka för mig? "Lycka är som att tala med en Eskimå ..." Fullt medveten om att Eskimå är ett omodernt uttryck som mycket hellre skulle ersättas av begreppen Inuit och Yupik, tänkte jag att det finns en anledning till att det var just detta uttryck kvinnan i klippet använde. För vad är det som alltid sägs, lite sådär halvfilosofiskt i förbigående, om Eskimåfolk? Att de har mer än hundra ord för snö såklart (eller femtio, eller femhundra). Och även om detta påstående har visat sig vara en populär, global myt, så är andemeningen ändå där:

Att tala om lycka är att tala om hundra (eller femtio eller femhunda) olika saker, att ha hundra olika benämningar och uppfattningar om vad lycka är. Det behöver inte alls vara samma för dig och mig. Eller ens samma för mig inför mig själv. Jag är såklart lika indoktrinerad som de flesta av oss om hur lyckan ska se ut. Att vara lycklig och att vara lyckad, är i dagens kommersiella samhälle ofta starkt sammankopplade. Men tänk om det bara är idén om vad lycka är som står ivägen för oss att vara lyckliga i de mest märkliga situationer. Det kanske till och med är ganska så endorfinskapande: att vara överväldigad av känslor, att städa och rensa ut med svetten rinnande längst tinningarna, att vara ocoolt supernostalgisk och lyssna på musik från andra eror av ens liv. Det är inte nödvändigtvis snyggt. Det är långt från reklamvärldens och magasinens kliniska lycko-version, och ganska långt från vår allmänna mänskliga ängsliga uppfattning om lycka, att vara lycklig och att vara lyckad.

Jag tänker vidga mitt lyckobegrepp. Det ska få inkludera mer rörighet, svettighet, brist på kontroll, nostalgi och all sorts ocoolhet som tänkas kan. En kvinna i röd sari gav mig ledtrådarna till detta genom en glitch i Youtubes program för musikvideos och reklamklipp. Helt slumpartat.

2 kommentarer:

Ida sa...

Hej! Har letat efter din bok `nordiska gudinnor´överallt, men det verkar vara slut. Vet du om en kan få tag på den på något annat sätt?

Vänligen,
Ida
Idakaarlsson@hotmail.com

Sofia sa...

Hej Ida!

Det har varit lite turbulens på mitt förlag tillfälligt på grund av sjukdom. Boken finns med andra ord, men väntar just nu på ett arrangemang med återförsäljare för att ha någon som kan distribuera.

Jag kontaktar dig direkt per mail så ska vi lista ut något finurligt sätt att fixa detta så länge

Allt gott
Sofia